21. nov, 2012

E-indentiteit

KPN breekt een lans voor een Digitaal Paspoort voor de burgers en bedrijven om zich te indentificeren op het internet.

KPN, KPN waarom is het juist dit bedrijf dat zich hier druk over maakt? Als een bedrijf als KPN zich druk gaat maken over de veiligheid van burgers en bedrijven gaan mijn stekels overeind.

Waarom is de vraag? Een telecom bedrijf ziet helemaal het probleem niet als zij iemand onterecht een nota sturen van € 5000,00, wegens het niet genoten gebruik van mobiele telefonie en dito internet. Als je ze belt om uit te leggen dat dit onmogelijk kan.

Is stevast het antwoord ‘the computer said Yes’ om vervolgens hun poot flink stijf te houden en te zeggen ‘als u nu maar gewoon betaald zoeken wij het voor u uit’, waarna de klant meestal niets meer hoort, behalve van het incasso bureau.

Waarom zouden zij zich nu druk maken over onze veiligheid?

Ik zie de directie van een telecombedrijf in gedachten al in vergadering zitten aan een lange tafel, met alle leden van de raad van bestuur. Brainstorm sessies noemen ze dat, deze zijn vooral bedoeld om te verzinnen, hoe ze nog meer geld uit de zakken van onwetende bedrijven en burgers kunnen kloppen.

Bij een telecombedrijf staat de klant centraal is gedachte, met andere woorden hoe kunnen wij ons nog meer verrijken aan onze bestaande klanten.

In gedachten zie ik een van de leden zijn hand opsteken en de voorzitter vragend aan kijken. De voorzitter wil net zeggen nee je mag nu niet naar het toilet, maar het lid is hem net voor en steekt van wal.

 Hij/zij heeft bedacht dat er voor bestaande klanten een nieuw soort kosten moeten worden berekend, n.l. het recht van klant zijn bij ons geweldige bedrijf. De man of vrouw legt het verder uit aan de raad van bestuur.

‘Om van een geweldig telecombedrijf als het onze lid te mogen zijn, is een uitermate geweldige ervaring, je bent klant bij een bedrijf dat zich voortdurend sterk maakt voor innovatieve vernieuwingen, het maken van leuke reclames op tv waar je met het hele gezin van kunt genieten, laat staan hoe geweldig het is als je geheel geautomatiseerd, thuis wordt gebeld door een computer, die je op de hoogte stelt van de laatste aanbiedingen, en als je dan per ongeluk een ja uit de mond laat glijden zit je er gelijk aan vast’!

Hoe geweldig mooi kan het leven zijn van een telecomklant!

‘Ja onze klanten boffen maar ze worden maar door ons verwend’ betoogd het lid van de raad van bestuur.

Na dit betoog barst er een applaus los van de overige leden die zoveel creativiteit maar moeilijk kunnen bevatten. Laat staan zelf bedenken.

Als leek verwacht je van een raad bestuur dat deze uit super intelligente en integere mensen bestaat. Niets is minder waar, in een raad van bestuur zitten meestal 2 slimmerikken maar de rest bestaat uit uitgerangeerde politici en “vriendjes van” die zich lekker zakkenvullend door het leven slepen zonder een echte bijdrage te leveren aan onze maatschappij.

Met dit gegeven is het applaus van het klapvee goed te begrijpen.

De voorzitter stelt nog de vraag ‘hoe hoog zijn die kosten dan’? ‘Ik dacht ongeveer € 4,95 per maand’ stelt het lid voor.

‘Prima gaan we doen’ zegt de voorzitter en vervolgens slaat hij met zijn houten voorzittershamer op de tafel.

Ondertussen zijn de andere leden alvast begonnen om hun telefoonabonnement over te sluiten naar een andere provider, ze zijn natuurlijk niet helemaal gek, anders zaten ze er niet!

Eppo 🙂